Höstpromenad i Guddehjälm, oktober 2019

En söndag i slutet av oktober packade vi ner kameror, smörgåsar och varm choklad och begav oss till bokskogen i Guddehjälm utanför Ytterby. Det var en lite grå och mulen dag, men väl framme tittade solen faktiskt fram lite då och då och silade ner genom höstlöven. Guddehjälms naturreservat är ett av våra favoritutflyktsmål nära…

Uppsala kungsäng, maj 2019

En lördag i början av maj var vi bjudna på bröllop i Uppsala. Det är en perfekt tidpunkt för att få se kungsängsliljan blomma, så dagen efter bröllopet gjorde vi en tur till Kungsängens naturreservat strax söder om Uppsala stad. Kungsängens naturreservat består av en en fuktig äng intill Fyrisån. Det lilla naturreservatet ligger insprängt…

Pelarsalen, maj 2019

En lördag i början av maj var vi bjudna på bröllop i Uppsala. Vi är inte i Uppsalatrakten särskilt ofta så vi passade på att ta en ledig dag för att hinna se lite mer av staden och omgivningarna. På fredagen före bröllopet åkte vi till Tärnsjö, cirka 6 mil nordväst om Uppsala. På Tärnsjö…

Vårpromenad i Hälleviksstrand, april 2019

En helg i april var vi i Hälleviksstrand på västra Orust. En av dagarna tog vi med oss kamerorna och gick en promenad till det gamla sandtaget utanför samhället. I den skalrika jorden i sandtaget växer det mängder av blåsippor och platsen är alltid välbesökt om vårarna.

Ramhultafallet, januari 2019

En lördag i slutet av januari gjorde Rickard och jag en utflykt till Ramhultafallet vid Lygnern. Det är en plats som vi ofta återvänder till på vintern eftersom det är så fint med kontrasten mellan isen  och vattnet som rinner i fallet. Dagen bjöd på ett par minusgrader och ett lätt snöfall, men vi hade…

Tiveden, september 2018

En helg i mitten av september åkte Rickard och jag till Tivedens nationalpark för att vandra och tälta. Tivedens nationalpark ligger strax väster om Vättern, ungefär mitt emellan Karlsborg och Askersund, och utgör en del av det stora skogsområdet Tiveden som bildar gräns mellan Västergötland och Närke. Vår plan från början var att gå den…

Orkney, juni-juli 2018

Den 20 juni var det dags för årets semesterresa, som gick till Orkneyöarna utanför Skottlands nordkust. Vi flög till Aberdeen på skotska fastlandet och spenderade en dag där innan vi tog färjan till Kirkwall, Orkneys största stad med cirka 9 000 invånare. Staden ligger på östra sidan av huvudön Mainland.  I Kirkwall besökte vi bland…

Store Mosse, maj 2018

En långhelg i första halvan av maj åkte vi till Store Mosse nationalpark. Store Mosse är Sydsveriges största myrområde och jag har länge velat göra ett besök i området. Vi slog upp vårt tält på tältplatsen vid Kittlakull, nära vägen som går rakt igenom centrala delen av nationalparken. Det var en bra plats att utgå…

Smula ås, maj 2018

En långhelg i första halvan av maj hade Rickard och jag planerat att göra en tur till Småland för att vandra i Store Mosse nationalpark. På vägen dit gjorde vi en avstickare till det lilla naturreservatet Smula ås söder om Falköping i Västergötland. Väl framme vid åsen lagade vi lite kvällsmat på trangiat innan solen…

Särö Västerskog, mars 2018

I slutet av mars tog vi kamerorna med oss och åkte på en kvällstur till naturreservatet Särö Västerskog som ligger cirka 2,5 mil söder om Göteborg. Äntligen börjar den gråa Göteborgsvintern gå mot sitt slut och det såg ut att bli en fin solnedgång.  Särö Västerskog ligger utmed kusten i Kungsbacka kommun och domineras av…